piątek, 23 sierpień 2024 23:54

Dlaczego manuale przy wstecznym wydają inny dźwięk?

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Przyczyna dziwnego hałasu Przyczyna dziwnego hałasu fot: unsplash

Każdy, kto prowadzi samochód z ręczną skrzynią biegów, zna charakterystyczny, wysoki dźwięk, który pojawia się, gdy włączymy bieg wsteczny. Choć silnik może brzmieć imponująco podczas jazdy do przodu, to w momencie cofania dźwięk staje się metaliczny i przypomina brzęczenie. Co powoduje ten dziwny hałas? Odpowiedź tkwi w konstrukcji skrzyni biegów.

  1. Dlaczego ręczna skrzynia biegów wydaje inny dźwięk podczas włączania biegu wstecznego?
  2. Jaką rolę odgrywa dodatkowe koło zębate w biegu wstecznym?
  3. Czym różnią się proste koła zębate od skośnych w kontekście hałasu?
  4. Dlaczego proste koła zębate są stosowane w biegu wstecznym, mimo że są głośniejsze?
  5. Jak mechanika biegu wstecznego wpływa na charakterystyczny dźwięk wydawany przez samochód?

Mechanizm działania biegu wstecznego

W ręcznej skrzyni biegów, bieg wsteczny działa inaczej niż pozostałe biegi. Jak wyjaśnia artykuł MIT, w skrzyni biegów znajduje się dodatkowe koło zębate, zwane "kołem pośrednim", które odwraca kierunek ruchu. To koło zębate znajduje się między kołem zębatym wału pośredniego a kołem zębatym wału wyjściowego, co powoduje, że bieg wsteczny obraca się w przeciwnym kierunku niż inne biegi.

To dodatkowe koło zębate nie tylko zwiększa liczbę elementów, przez które energia musi przejść, ale także wprowadza większe tarcie, co prowadzi do zwiększenia hałasu. Co więcej, w przeciwieństwie do biegów do przodu, które wykorzystują koła zębate o skośnych zębach, bieg wsteczny wykorzystuje proste koła zębate.

Zalety i wady prostych kół zębatych

Koła zębate o skośnych zębach są preferowane w skrzyniach biegów, ponieważ działają płynniej, mogą wytrzymać większe siły i, co ważne, są znacznie cichsze. Z kolei koła zębate o prostych zębach, które są używane w biegu wstecznym, mają zęby ustawione prostopadle do osi koła, co sprawia, że są one bardziej wytrzymałe i łatwiejsze do przesunięcia między wałami. Jednak te same cechy sprawiają, że są one głośniejsze, ponieważ zęby stykają się na większej powierzchni i na dłuższy czas.

W efekcie, dźwięk wydawany przez skrzynię biegów w momencie włączenia biegu wstecznego jest wynikiem przechodzenia energii przez dodatkowe koło zębate o prostych zębach, które generuje charakterystyczny, wysoki ton.

Chociaż dźwięk wydawany przez ręczną skrzynię biegów podczas cofania może wydawać się dziwny, jest on w pełni zrozumiały z punktu widzenia mechaniki. To dodatkowe koło zębate, które odwraca kierunek ruchu, oraz zastosowanie prostych kół zębatych zamiast skośnych, odpowiadają za ten charakterystyczny hałas. Znajomość tych mechanizmów pozwala lepiej zrozumieć działanie naszego pojazdu i docenić inżynierię kryjącą się za każdym biegiem.

Przypisy:

MIT, czyli Massachusetts Institute of Technology, to jedna z najbardziej prestiżowych uczelni technicznych na świecie, zlokalizowana w Cambridge, Massachusetts, USA. Założona w 1861 roku, MIT jest znana z wybitnych osiągnięć w dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki, a także w ekonomii, architekturze i zarządzaniu.

MIT jest nie tylko instytucją edukacyjną, ale także jednym z wiodących ośrodków badawczych, który przyczynił się do rozwoju wielu nowatorskich technologii i teorii naukowych. Uczelnia ma silne powiązania z przemysłem i jest znana z promowania innowacji i przedsiębiorczości. Wielu absolwentów MIT to laureaci Nagrody Nobla, liderzy w dziedzinie technologii oraz założyciele znanych firm technologicznych.

Źródło: Jalopnik