- Jaka jest cena Ferrari F80 w przeliczeniu na złotówki?
- Jakie rozwiązania technologiczne Ferrari zaczerpnęło z Formuły 1?
- Dlaczego Ferrari wybrało silnik V6 zamiast V12?
- Jakie są kluczowe osiągi Ferrari F80?
- Ile egzemplarzy Ferrari F80 zostanie wyprodukowanych?
Enrico Galliera o wyjątkowej konstrukcji Ferrari F80
W wywiadzie dla mediów, Enrico Galliera, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Ferrari, opowiedział o procesie powstawania tego hipersamochodu. Przedstawiono cztery kluczowe pytania, które towarzyszyły zespołowi podczas projektowania F80:
- Czy F80 powinno być samochodem wyłącznie torowym czy drogowym? Ferrari postawiło na auto drogowe, co wymagało licznych kompromisów technicznych.
- Czy konstrukcja powinna być jednoosobowa czy dwuosobowa? Wybrano rozwiązanie pośrednie, z asymetrycznym układem siedzeń, w którym główny nacisk położono na komfort kierowcy.
- Jakie technologie z wyścigów można zaadaptować do modelu drogowego? Ferrari zastosowało rozwiązania z Formuły 1, w tym 3D drukowane elementy i hybrydowy układ napędowy.
- Czy użyć legendarnego silnika V12, czy postawić na nowoczesny V6? Zdecydowano się na turbo V6, ze względu na jego wydajność i osiągi.
Najważniejsze parametry techniczne
Aby zobrazować niesamowite osiągi Ferrari F80, warto przyjrzeć się kluczowym specyfikacjom technicznym:
Specyfikacja | Ferrari F80 |
---|---|
Silnik | 3.0-litrowy, podwójnie turbodoładowany V6 |
Moc silnika spalinowego | 662 kW / 850 Nm |
Moc silnika elektrycznego | 220 kW / 242 Nm |
Łączna moc systemu | 882,35 kW / 1200 KM |
Prędkość maksymalna | 350 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 2,15 sekundy |
Masa własna (na sucho) | 1525 kg |
Docisk aerodynamiczny | 1050 kg przy 250 km/h |
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy | 799 |
Cena bazowa | 2,9 miliona euro (około 13 milionów zł) |
Innowacje zaczerpnięte z Formuły 1
Ferrari F80 korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych znanych z wyścigów Formuły 1 oraz wyścigów Le Mans. Kluczowe elementy technologii to:
- Aktywne aerodynamiczne elementy: Przednie i tylne skrzydło zapewniające wyjątkowy docisk przy wysokich prędkościach.
- Hybrydowy układ napędowy: Silnik V6 współpracuje z elektrycznym napędem, co daje oszałamiającą moc 1200 KM.
- Asymetryczny układ wnętrza: Zmniejszona kabina poprawia aerodynamikę, jednocześnie zapewniając kierowcy maksymalny komfort.
Koszty i produkcja
Ferrari F80 zostanie wyprodukowane w liczbie zaledwie 799 egzemplarzy, a wszystkie już zostały sprzedane. Cena bazowa modelu to 2,9 miliona euro, co po przeliczeniu na polskie warunki daje około 13 milionów złotych. Ostateczny koszt pojazdu, z uwzględnieniem podatków i opcji dodatkowych, może wynieść nawet około 35 milionów złotych, co uwzględnia m.in. wysokie podatki od luksusowych aut i koszty personalizacji.
Pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec 2025 roku, jednak wszystkie będą miały kierownicę po lewej stronie, co dodatkowo ogranicza dostępność dla niektórych rynków.
Ferrari F80 to nie tylko pokaz możliwości technologicznych, ale również model, który wyznacza nowe standardy w świecie hipersamochodów. Z technologią zaczerpniętą z wyścigów, rekordowymi osiągami oraz limitowaną produkcją, F80 będzie jednym z najbardziej pożądanych modeli w historii marki.
Źródło: CarExpert, Jalopnik