- Na czym polega oskarżenie wobec General Motors w Teksasie?
- Jakie dane zbierał system OnStar w pojazdach GM?
- Jakie są zarzuty wobec GM dotyczące nielegalnej sprzedaży danych klientów?
- Jak General Motors odpowiedziało na zarzuty zawarte w pozwie?
- Jakie mogą być konsekwencje pozwu zbiorowego dla GM i innych producentów samochodów?
OnStar i nieświadome gromadzenie danych
Wszystko zaczęło się od tego, że GM zainstalował system OnStar w ponad 14 milionach pojazdów, który zbierał dane o stylu jazdy kierowców. Zebrane informacje, takie jak prędkość, gwałtowne hamowanie, ostre skręty czy godziny jazdy, były następnie sprzedawane firmom ubezpieczeniowym i innym podmiotom bez wiedzy właścicieli pojazdów. Dane te miały wpływ na kalkulację składek ubezpieczeniowych, co w niektórych przypadkach prowadziło do znacznego ich podwyższenia.
Pozew i zarzuty wobec General Motors
Prokurator Generalny stanu Teksas, Ken Paxton, twierdzi, że GM angażował się w nieetyczne praktyki biznesowe, zmuszając klientów do rejestracji w systemie OnStar podczas procesu zakupu lub leasingu pojazdu. Klienci mieli być przekonani, że rejestracja jest obowiązkowa, co okazało się nieprawdziwe. Pozew wniesiony przez stan Teksas ma na celu zniszczenie nielegalnie zebranych danych, zadośćuczynienie dla właścicieli pojazdów oraz nałożenie kar cywilnych na GM za naruszenie teksańskiego prawa o uczciwych praktykach handlowych.
Reakcja General Motors i dalsze konsekwencje
General Motors odpowiedziało na zarzuty, oświadczając, że firma współpracuje z biurem prokuratora generalnego i analizuje zarzuty zawarte w pozwie. Firma podkreśla również, że dzieli się troską o ochronę prywatności konsumentów. Pozew ten może mieć szerokie konsekwencje nie tylko dla GM, ale także dla innych producentów samochodów, którzy mogą być zaangażowani w podobne praktyki.
Pozew zbiorowy w Teksasie przeciwko General Motors podkreśla rosnące obawy dotyczące prywatności danych w erze nowoczesnych technologii samochodowych. Zbieranie i sprzedaż danych bez zgody konsumentów to poważne naruszenie, które może prowadzić do szeroko zakrojonych zmian w branży motoryzacyjnej i w sposobie, w jaki firmy zarządzają danymi klientów.
Przypisy:
Źródło: CarExpert, Jalopnik