środa, 14 sierpień 2024 22:01

General Motors sprzedaje dane klientów - pozew Teksas

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Kontrowersje wokół sytemu OnStar Kontrowersje wokół sytemu OnStar fot: unsplash

General Motors (GM) staje przed poważnym pozwem zbiorowym w stanie Teksas, gdzie firma została oskarżona o nielegalne zbieranie i sprzedaż danych o kierowcach bez ich zgody. Właściciele pojazdów, wyposażonych w system OnStar, twierdzą, że zostali wprowadzeni w błąd co do charakteru i celów zbierania tych danych.

  1. Na czym polega oskarżenie wobec General Motors w Teksasie?
  2. Jakie dane zbierał system OnStar w pojazdach GM?
  3. Jakie są zarzuty wobec GM dotyczące nielegalnej sprzedaży danych klientów?
  4. Jak General Motors odpowiedziało na zarzuty zawarte w pozwie?
  5. Jakie mogą być konsekwencje pozwu zbiorowego dla GM i innych producentów samochodów?

OnStar i nieświadome gromadzenie danych

Wszystko zaczęło się od tego, że GM zainstalował system OnStar w ponad 14 milionach pojazdów, który zbierał dane o stylu jazdy kierowców. Zebrane informacje, takie jak prędkość, gwałtowne hamowanie, ostre skręty czy godziny jazdy, były następnie sprzedawane firmom ubezpieczeniowym i innym podmiotom bez wiedzy właścicieli pojazdów. Dane te miały wpływ na kalkulację składek ubezpieczeniowych, co w niektórych przypadkach prowadziło do znacznego ich podwyższenia.

Pozew i zarzuty wobec General Motors

Prokurator Generalny stanu Teksas, Ken Paxton, twierdzi, że GM angażował się w nieetyczne praktyki biznesowe, zmuszając klientów do rejestracji w systemie OnStar podczas procesu zakupu lub leasingu pojazdu. Klienci mieli być przekonani, że rejestracja jest obowiązkowa, co okazało się nieprawdziwe. Pozew wniesiony przez stan Teksas ma na celu zniszczenie nielegalnie zebranych danych, zadośćuczynienie dla właścicieli pojazdów oraz nałożenie kar cywilnych na GM za naruszenie teksańskiego prawa o uczciwych praktykach handlowych.

Reakcja General Motors i dalsze konsekwencje

General Motors odpowiedziało na zarzuty, oświadczając, że firma współpracuje z biurem prokuratora generalnego i analizuje zarzuty zawarte w pozwie. Firma podkreśla również, że dzieli się troską o ochronę prywatności konsumentów. Pozew ten może mieć szerokie konsekwencje nie tylko dla GM, ale także dla innych producentów samochodów, którzy mogą być zaangażowani w podobne praktyki.

Pozew zbiorowy w Teksasie przeciwko General Motors podkreśla rosnące obawy dotyczące prywatności danych w erze nowoczesnych technologii samochodowych. Zbieranie i sprzedaż danych bez zgody konsumentów to poważne naruszenie, które może prowadzić do szeroko zakrojonych zmian w branży motoryzacyjnej i w sposobie, w jaki firmy zarządzają danymi klientów.

Przypisy:

OnStar to zaawansowany system łączności i bezpieczeństwa oferowany przez General Motors, który zapewnia szeroki zakres usług mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. System ten oferuje funkcje takie jak automatyczne powiadamianie służb ratunkowych w razie wypadku, zdalna diagnostyka pojazdu, nawigacja oraz zdalne zarządzanie pojazdem, umożliwiając m.in. zdalne blokowanie i odblokowywanie drzwi czy śledzenie lokalizacji samochodu. Dzięki OnStar kierowcy mogą czuć się bezpieczniej, a w razie problemów mają szybki dostęp do wsparcia.

OnStar działa w pojazdach produkowanych przez GM, takich jak Chevrolet, Buick, GMC i Cadillac, ale jest również dostępny w niektórych samochodach spoza tej grupy. Usługa wymaga subskrypcji, a jej funkcje różnią się w zależności od pakietu i regionu. System zdobył popularność dzięki swojej zdolności do zapewniania natychmiastowej pomocy w nagłych sytuacjach oraz szerokiemu zakresowi funkcji wspierających kierowców na co dzień.

Źródło: CarExpert, Jalopnik