- Co dzieje się, gdy przewrócisz Peugeot 3008 i Volkswagen Tiguan z klifu?
- Jak Peugeot 3008 radził sobie po wykonaniu sześciu pełnych obrotów?
- Ile obrotów wykonał Volkswagen Tiguan podczas testu?
- Dlaczego zachowanie integralności strukturalnej pojazdu jest kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów?
- Jakie były powody wprowadzenia testów wytrzymałości dachów przez IIHS w 2009 roku?
Peugeot 3008 i Volkswagen Tiguan: testowanie granic wytrzymałości
Wideo, które obiegło internet, pokazuje, jak dwa nowoczesne SUV-y - Peugeot 3008 i Volkswagen Tiguan, radzą sobie z ekstremalnym testem wytrzymałości. Choć eksperyment nie jest przeprowadzony w sposób naukowy, wyniki są zaskakujące. Oba pojazdy, mimo staczania się z skalistego zbocza, zachowały swoją strukturę i kształt.
Peugeot 3008 po upadku z góry wykonał sześć pełnych obrotów. Drzwi samochodu otworzyły się bez dodatkowego wysiłku, co jest dowodem na solidną konstrukcję pojazdu. Z kolei Volkswagen Tiguan wykonał siedem i pół obrotu, a otwarcie drzwi wymagało nieco więcej wysiłku, ale także wykazało wysoką odporność na uszkodzenia.
Wytrzymałość konstrukcji: klucz do bezpieczeństwa pasażerów
Trudno dokładnie określić, z jakiej wysokości spadły samochody, jednak zachowanie ich kształtu po tak poważnym wypadku jest imponujące. Oznacza to, że w razie rzeczywistego wypadku, pasażerowie mają większe szanse na przeżycie, gdy struktura pojazdu pozostaje nienaruszona. Zachowanie integralności strukturalnej pojazdu jest kluczowe dla zapewnienia "przestrzeni przeżycia" dla pasażerów.
Nowoczesne standardy bezpieczeństwa: od lat 90. do dziś
Popularność SUV-ów i crossoverów wzrosła w latach 90. i 2000., co wiązało się z obawami o bezpieczeństwo w przypadku przewrócenia się pojazdu. W Stanach Zjednoczonych Instytut IIHS (1) wprowadził testy wytrzymałości dachów w 2009 roku, aby przeciwdziałać tym obawom. Od 2022 roku IIHS zaprzestał testów wytrzymałości dachów, ponieważ wszystkie nowe pojazdy spełniały lub przekraczały wymagania.
Test przewracania Peugeot 3008 i Volkswagen Tiguan z klifu pokazuje, jak daleko posunęła się technologia bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach. Choć film nie jest oficjalnym testem, wyniki wskazują na wysoki poziom bezpieczeństwa tych SUV-ów. Nowoczesne standardy bezpieczeństwa oraz solidna konstrukcja pojazdów mają kluczowe znaczenie dla ochrony pasażerów w ekstremalnych sytuacjach.
Przypisy:
(1) IIHS, czyli Institute for Highway Safety (Instytut Bezpieczeństwa na Drogach), to niezależna, non-profit organizacja badawcza i komunikacyjna z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, która została założona w 1959 roku przez grupę firm ubezpieczeniowych. Głównym celem IIHS jest redukcja liczby wypadków drogowych, a także ilości i powagi odniesionych w nich obrażeń poprzez badanie bezpieczeństwa pojazdów oraz promowanie strategii zapobiegania wypadkom.
IIHS jest znane przede wszystkim z prowadzenia testów zderzeniowych samochodów i oceniania ich bezpieczeństwa. Ocenia pojazdy w kategoriach takich jak:
- zderzenia czołowe,
- zderzenia boczne,
- odporność dachu na zgniecenie,
- skuteczność i jakość systemów zapobiegających wypadkom.
Na podstawie wyników tych testów, IIHS przyznaje oceny w formie rankingów, które pomagają konsumentom wybierać bezpieczniejsze samochody. Instytut corocznie publikuje listę pojazdów, które otrzymały najwyższe oceny w testach bezpieczeństwa, znane jako „Top Safety Pick” oraz „Top Safety Pick+”. Wyniki te mają duże znaczenie zarówno dla producentów samochodów, jak i dla konsumentów, ponieważ bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych czynników rozważanych przy zakupie nowego pojazdu.
Źródło: Jalopnik