Niestety w przypadku amortyzatorów samochodowych i innych części mechanicznych odpowiedź nie jest taka prosta. To czy i kiedy wymienić zużyte części zależy od wielu czynników. Wiadomo, że części lepszej jakości, takie jak amortyzatory Monroe czy amortyzatory Sachs będą zużywały się wolniej.
Diagnostyka amortyzatorów samochodowych
Amortyzatory samochodowe służą do niwelowania drgań karoserii spowodowanych uderzeniami kół o nierówności terenowe. Szybkość ich zużywania się nie zależy jedynie od ilości przejechanych kilometrów. Bardzo ważne znaczenie ma technika jazdy oraz rodzaj nawierzchni, po jakiej porusza się samochód. W pojazdach terenowych wszystkie części samochodowe będą zużywały się zdecydowanie szybciej niż w autach poruszających się głównie po autostradach. Mechanicy do terenówek polecają wysokiej jakości amortyzatory Bilstein. Zużywają się one zdecydowanie wolniej niż popularne zamienniki.
Zanim jednak kierowca postanowi wymienić zużyty element, to warto przeprowadzić diagnostykę. Amortyzatory samochodowe najprościej sprawdzić na najbliższej stacji diagnostycznej. Tam przeprowadzane są badania metodą drgań wymuszonych, które dokładnie pokazują, w jakiej formie są poszczególne elementy zawieszenia pojazdu.
amortyzatory Bilstein
Sprawdzenia stanu teleskopów można również wykonać samemu. W tym celu wystarczy dynamicznie i mocno siłą całego ciała nacisnąć z góry na karoserię nad błotnikiem samochodu. Auto natychmiast powinno powrócić do położenia pierwotnego. Jeżeli widać charakterystyczne "bujanie" zawieszenia, to oznacza, że najprawdopodobniej trzeba wymienić amortyzatory. Jazda z uszkodzonymi teleskopami negatywnie wpływa na zachowanie się pojazdu podczas jazdy oraz na szybsze zużywanie się pozostałych elementów zawieszenia, oraz opon.
Jeżeli podczas jazdy kierowca wyczuje jeden z poniższych objawów, to jest to znak, że powinien przeprowadzić diagnostykę amortyzatorów samochodowych:
- zbyt długie "bujanie" nadwozia po przejechaniu przez przeszkodę lub nierówność terenową,
- zwiększanie się drgań nadwozia podczas jazdy po kilku nierównościach po kolei,
- zmniejszenie przyczepności opon do asfaltu,
- wydłużenie się drogi hamowania.
Jakie amortyzatory samochodowe wybrać?
W dzisiejszych czasach większość osób robi zakupy w sieci. Sklepów z częściami samochodowymi jest bardzo dużo i ciężko wybrać rzetelnego dystrybutora. Zanim dokona się zakupu, warto poczytać opinie na temat sprzedawcy. Niektóre sklepy mają swój fanpage, na którym można sprawdzić doświadczenie i kompetencje firmy. Dobrym sposobem na zweryfikowanie jakości oferowanych usług jest sprawdzenie opinii o sklepie w google.
Podczas zakupów warto kierować się jakością zamawianych części samochodowych. Na przykład amortyzatory TRW potrafią bezawaryjnie wykonywać swoją pracę nawet trzy razy dłużej niż popularne chińskie zamienniki. Cena oczywiście również odgrywa znaczącą rolę, dlatego do pojazdów kompaktowych mechanicy zalecają stosunkowo tanie, ale wytrzymałe amortyzatory Kamoka. Wybierając teleskopy należy zwrócić również uwagę na to jak często używa się auta. Jeżeli ktoś dużo podróżuje lub lubi jeździć po drogach gruntowych, to warto wybrać amortyzatory Kayaba lub postawić na akcesoria takich firm jak Sachs, Monroe czy Bilstein. Wysokiej jakości części gwarantują długą i bezproblemową eksploatację nawet w trudnych warunkach.
Jakie części samochodowe warto wymieniać podczas wymiany amortyzatora?
Wymieniając amortyzator samochodowy, warto zorientować się, czy dodatkowo nie trzeba naprawić również innych części. Czasami podczas jednej operacji warto zlecić wymianę osłon, odbojów oraz mocowania amortyzatora. Wtedy koszt robocizny mechanika będzie zdecydowanie niższy niż gdyby wszystkie te części trzeba było wymieniać w odstępach kilkutygodniowych. Dodatkowe elementy trzeba zmienić, gdy są zużyte. Nie rekomenduje się niepotrzebnej wymiany sprawnych komponentów.
amortyzator Sachs
Wypada nadmienić, że amortyzatory samochodowe należy wymieniać parami. Czyli jeżeli na jednej osi jeden ulegnie uszkodzeniu, to trzeba zmienić również drugi, nawet jeżeli jeszcze jest sprawny. Mechanicy zalecają taką praktykę nie dlatego, aby naciągnąć klienta na koszty, ale dla bezpieczeństwa. Pojazd, który porusza się z jednym teleskopem sprawniejszym, ma gorszą przyczepność. Ponadto amplituda drgań spowodowanych nierównościami drogi nierównomiernie przenosi się na nadwozie, co może powodować szybsze zużywanie się nowego elementu.