czwartek, 11 lipiec 2024 15:34

Zbyt wysokie temperatury uniemożliwiają loty helikopterów

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Temperatura vs helikopter Temperatura vs helikopter fot: unsplash

Helikoptery są niezastąpione w udzielaniu szybkiej pomocy w regionach o trudnym terenie lub zbyt odległych, aby można było do nich szybko dotrzeć samochodem. Jednak zmiany klimatyczne wywołane działalnością człowieka potęgują efekty "kopuły cieplnej" w zachodnich Stanach Zjednoczonych, powodując rekordowe temperatury, które uniemożliwiają bezpieczne loty helikopterów.

  1. Jak ekstremalne upały wpływają na zdolność helikopterów do wykonywania lotów ratunkowych?
  2. Jakie wyzwania stoją przed załogami ratunkowymi w wysokich temperaturach?
  3. W jaki sposób parki narodowe Joshua Tree i Dolina Śmierci radzą sobie z problemem ratownictwa w ekstremalnych warunkach pogodowych?
  4. Jakie są prognozy dotyczące dalszego wpływu zmian klimatycznych na ratownictwo helikopterowe?
  5. Jakie rozwiązania mogą zostać opracowane, aby helikoptery mogły latać w ekstremalnie wysokich temperaturach?

Wpływ upałów na loty helikopterów

W miarę wzrostu temperatury powietrze staje się rzadsze, co sprawia, że łopaty wirnika helikoptera są mniej efektywne w generowaniu siły nośnej, co utrudnia start i manewrowanie na niskich wysokościach. Dodatkowo, ekstremalne upały mogą spowodować przegrzewanie się krytycznych systemów pokładowych, takich jak radia i nawigacja. Douglas Evans, pilot helikoptera medycznego z 27-letnim stażem oraz główny pilot programu lotniczego ratownictwa medycznego na Uniwersytecie Stanforda, po raz pierwszy w tym roku musiał odwołać lot z powodu nadmiernego upału. W rozmowie z The Washington Post powiedział:

"Powyżej 104 stopni (Fahrenheita = 40 stopni Celsjusza) możemy operować na ziemi tylko przez 15 minut. To coś, na co teraz musimy zwracać większą uwagę. Widzę, że robi się coraz cieplej i spodziewam się, że będzie tylko gorzej.”

Problemy w parkach narodowych

W regionach o wysokich temperaturach, takich jak Parki Narodowe Joshua Tree i Dolina Śmierci, helikoptery ratunkowe są zmuszone odmawiać połączeń alarmowych z powodu upałów. Parki ostrzegają odwiedzających, że helikoptery mogą nie być w stanie uratować zagubionych lub zagrożonych turystów w ekstremalnych temperaturach. Czasami te lotnicze ambulanse mogą lądować w chłodniejszym miejscu, skąd pacjenci są przewożeni tradycyjnymi karetkami do bezpieczniejszych lokalizacji. Wysokie temperatury również ograniczają ilość ładunku, jaki helikoptery mogą bezpiecznie transportować, co oznacza, że załogi muszą zostawiać część sprzętu lub ludzi.

Wyzwania dla załóg ratunkowych

Poza maszynami, także załogi ratunkowe helikopterów muszą stawić czoła wyzwaniom w ekstremalnych upałach. Ratunkowe helikoptery często czekają na przydział zadań na rozgrzanym asfalcie, co sprawia, że wnętrze helikoptera staje się bardzo gorące. Pielęgniarki i piloci z Stanford Life Flight muszą nosić ochronne, ale nieprzepuszczające powietrza kombinezony ognioodporne przed wejściem do rozgrzanego helikoptera. Kilka minut w gorącym helikopterze w takich kombinezonach skutecznie „piecze” wszystkich na pokładzie.

W miarę jak zmiany klimatyczne nadal gwałtownie się pogłębiają, nasze sposoby radzenia sobie z nieprzewidywalnością życia również będą musiały ewoluować. Czy jesteśmy w stanie opracować helikoptery zdolne do generowania siły nośnej w temperaturach przekraczających 40 stopni Celsjusza? Czy ratownictwo helikopterowe stanie się przeszłością? Wyzwania te wymagają pilnych odpowiedzi, aby zapewnić skuteczne działania ratownicze w obliczu ekstremalnych warunków pogodowych.

 

Źródło: Jalopnik